Det hela började med ett lite oskyldigt felmeddelade från min NAS:
Bäste användare, Hårddisken 3 på DiskStation hade ett I/O-fel men den fungerar nu efter flera försök.
Efter sedvanlig S.M.A.R.T.-test utan fel (såklart) undrar man ju lite vad dess syftet är. NAS:ets eget OS däremot, DSM, fortsatte dock klaga på problem med att läsa sektorer. Jag började planera för ett hårddiskbyte. Garanti? Check! Frågan är bara, hur gör man garantianspråk på ett hårddisk som inte har några fel i S.M.A.R.T? Det får blir en senare fråga…
Efter att ha sneglat på WDs RED-diskar ett tag, som direkt marknadsförs för NAS, samtidigt som det ger mig en möjlighet att även utöka lagringskapaciteten tog jag vara på tillfället och köpte 4 st WD RED 3 TB WD30EFRX – 68EUZN0 – självklart EFTER att först verifierat kompatibilitet på både WDs och Synologys hemsida. Något som inte hjälpte mig ändå skulle det visa sig.
Diskarna anländer. Låter diskarna ligga i två dagar innan jag kommer ihåg att jag faktisk hämtat ut dem från posten (ja, jag har tydligen blivit något avtrubbad). Under tyst protest tar jag mig i kragen och stänger ner NAS:et och monterar ut den ”defekta” hårddisken. Stoppar in en ny WD RED och slår på strömmen. Efter någon minut är NAS:et uppe och voilà – INGEN DISK! Det är nu helvetet börjar. Startar om NAS:et och tänka sig, nu syns disken och jag kan pusta ut – för ögonblicket. Återskapar raidgruppen som tar några timmar (vet inte exakt då jag låter den gå över natten).
Nu är det dags för disk WD RED nummer 2. Disken hittas inte. Startar om NAS:et. Disken hittas fortfarande inte. Byter disk med samma resultat. Ingen av de tre övriga WD RED diskarna hittas. Vad f-n! Ärende skapa hos både WD och Synolog. Det skickas loggar och det skickas serienummer men snart inser nog både WDs och Synologys support att de inte kan hjälpa mig så mycket mer, så det blir tyst. Mycket tyst. Det sista WD skriver är att jag kan lämna tillbaka diskarna men får inget RMA-nummer. Min ÅF vill ju knappast ta emot 4 st hårddiskar som – troligen – fungerar i annan utrustning (testade att ansluta en disk till min PC via USB-vagga och den hittades faktisk). Synology har slutat svara. Okey, det har varit mycket julledigheter och så kanske även för supporten så jag ska ge dom en chans till efter jul.
Men så inträffar då det som får bägaren att rinna över…
Bäste användare, Volymen 1 on DiskStation är skadad. (Totalt antal hårddiskar: 4; Antal aktiva hårddiskar: 3) Vänligen identifiera orsaken till detta och lös problemet.
Nu har den enda fungerande WD RED hårddisken lagt av och kan inte den heller hittas eller ersättas med någon av de övriga tre som jag har på hyllan. Jag svarar på sista brevet från WDs support i liknande ordalag som: ”Nu är måttet rågat!”. Det går någon vecka och sen får jag ett svar som kanske kan lösa mina problem:
Apologies for delay in replying due to Christmas period.
I am sorry to hear that your drives keep failing. Should it be not possible to replace them at the shop, please reply to this message with your proof of purchase attached.
Perhaps we will be able to offer another kind of solution.Please reply to this e-mail, and we will be happy to assist you further.
Detta låter mycket lovande; ”Perhaps we will be able to offer another kind of solution”. Nu ska det skickas kopia på faktura och sedan håller jag tummarna. Under tiden…
Inledde för en vecka sedan Operation Data Salvage, säkerhetskopiering av 3 TB data till diverse USB-enheter och mitt gamla NAS, en superslö My Book World Edition 1 TB. Tanken är dels att säkra upp befintlig data innan test för att utesluta av inkompatibilitet mellan blandade diskar, Green och RED. Med all data säkrad vågade jag mig på att byta alla Green och enbart köra med RED. Kunde torrt konstatera att NAS:et fortfarande inte kunde identifiera hårddiskarna. Så det var bara att stoppa tillbaka de väl fungerande (förutom en då) Green-diskarna och tröstäta en påse chips.
To be continued…