[ReView] Wolfenstein: The New Order

WTNO2Wolfenstein: The New Order är ett FPS spel, den senaste i raden från Wolfenstein-franchisen som fick en nystart med Return to Castle Wolfenstein 2001. Vår hjälte, William ”BJ” Blazkowicz, kämpar outtröttligt tillsammans med sina kamrater mot Nazistiska krafter på såväl jorden som månen! Spelet tar sin början i luften över engelska kanalen i ett försök att slå ut den tyska krigsmaskinen, något som misslyckats kapitalt och kastar Blazkowicz in i en 14 år lång koma. Under tiden har axelmakterna i denna alternativa historia vunnit kriget.

Som de flesta FPS handlar det även här om att i princip följa en snitslad bana i traditionell mening, inte direkt revolutionerande m.a.o. Genom att lägga in moderna element i spelet har Machinegames ändå lyckats göra det riktigt roligt och spännande.
Musiken i spelet är ett kapitel för sig; i mitt tycke är det till dags dato bland den bästa jag upplevt! Musiken används på ett snillrikt sätt som för tankarna till påkostade Hollywood-produktioner. Ibland tonar musiken in i bakgrunden och ökar i tempo och intensitet när fienden närmar sig, för att sedan tona ut när striden är över . Ibland finns den bara där, den där melankoliska musiken i moll som skapar stämning och skänker ytterligare en dimension till spelet. Ruskigt bra koordinerat.
Grafiken håller inte samma klass som t.ex. Battlefield 3 men är tillräckligt jämn bra för att man inte ska irritera sig på den. Dock är det en hel del grafikbuggar (i alla fall på min Radeon HD 5870 1GB). Objekt som ritas upp runt synfältet, glipor mellan polygoner, tappade texturer och ibland, inte ofta men ändå, ”fett med lagg”.

Jag ska inte bli långrandig. Spelet är riktigt kul att spela och det enda FPS mig veterligen som utspelar sig i två världar; på jorden och på månen. Det blir lite under vattnet också när Blazkowicz smugglas ombort på en U-båt.
Precis som i de alla andra spel nu för tiden finns det även här achievements i form av guldobjekt, brev, karaktärer, hälsa och Enigma-koder som öppnar för nya spelstilar, dvs sådant som gör att man spelar om spelet gång på gång tills man hittat alla objekt (har några kvar :P). Beroende på spelstil så kan man även förbättra sin arsenal och egenskaper.

Slutligen så är det ett roligt spel som egentligen lider av en sak; Spelet är för kort i mitt tycke! På slutet av spelet så börjar det dessutom spåra ur lite och det känns bitvis knystat – känslan av en kommande DLC infinner sig i maggropen och jag håller tummarna. Att jag ändå överväger att lägga vantarna på en DLC så fort och om den kommer får väl ändå anses som ett gott betyg? 😉

Rekommendation: KÖP

Trivia: Ibland skymtas bilar med svenska registreringsskyltar! 🙂

Annonser