[ReView] Microsoft All-in-One Media Keyboard

150204-0007När man som minst anar det. Smurfade runt på Deltaco i jakt på en DP till DVI-D adapter när blicken fastnade  på rubricerat tangentbord. Kunde det vara sant, skulle alla mina preferenser uppfyllas? Jag förträngde snabbt allt som kunde avstyra ett köp utan eftertanke. Jag behöver ju trots allt ett nytt trådlöst tangentbord. Hur fel kan det bli?

Mitt Logitech Wireless Touch Keyboard K400 slutade efter en uppgradering av SetPoint att fungera och kvittot hade gått upp i rök. Normalt spar jag alla kvitton så detta var lite surt. Tog kontakt med Logitechs support för den händelse att de kanske kunde avhjälpa felet ändå på något automagiskt sätt – vilket de inte kunde men erbjöd sig ändå att byta ut tangentbordet, trots att jag saknade kvitto. All heder till Logitech. Nu var jag dessvärre inte direkt förtjust i K400 så jag skickade aldrig in den. I stället inleddes jakten på en värdig ersättare i stället och nu är den här, eller?
I jämförelse med K400 så är Microsofts AiO något bredare, något smalare med marginellt mindre lutning och, med betoning på och, en betydligt större pekplatta. Designen är sobert svart, mer avskalad och påminner om Apples design när det kommer till tangenternas utförande. Lätt att hålla ren m.a.o.

Tangenterna har frostig yta, kort slaglängd och förmedlar en distinkt känsla som till viss del påminner om mekaniska tangentbort, fast utan ”knacket”.  I skrivande stund har inte alltför många timmar spenderat bakom tangenterna så omdömet får tas med en nypa salt; Spontant är det inget tangentbord man skriver en roman på. Det händer allt som oftast att man kommer åt pekplattan  när man närmar sig tangenterna på högerkanten vilket resulterar att man plötsligt kan befinna sig skrivandes på en helt annan rad. Samtidigt är tangenternas distinkta anslag tröttsamt.
Jag tvivlar däremot inte en sekund på att det kommer fungera ypperligt till min HTPC där det det mest kommer handla om att navigera i diverse filmbibliotek på NAS eller internet. Jag träffar rätt i högre grad på tangenterna med MS AiO än på Logitechs K400 men det kanske säger mer om mig än tangentborden?

Pekplattan har klickintegration så det går att både klicka och utföra gester. Ni som är familjära med senaste generationen Lenovos ThinkPad vet vad jag menar. Denna pekplatta är dock paradoxalt betydligt skönare att använda (och av naturliga skäl bättre placerad). Paradoxalt för att tangenterna inte är i paritet med pekplattan. Media-knapparna fungera out-o-the-box och kan konfigureras för andra funktioner med programvara som hämtas från Microsofts hemsida.

Mediaknapparn sitter strategisk perfekt. Det går att hålla tangentbordet med båda händerna. Vänster musknapp manövreras med vänster hand och vänster tumme sköter pekplatta vilket är en egenskap jag letat efter. Vill jag ändra volymen flyttar jag vänster tumme ned en aning. Det går även att stänga av ljudet med en knapp under volymkontrollen.

Som tangentbord till min HTPC fungerar MS AiO perfekt. Mindre tangentbord är alltid en kompromiss av naturen så det får man inte förneka, så ur det perspektivet har Microsoft ändå prickat hyfsat rätt.
Smolket i bägaren är att Alt+F4 resulterar i att min W8.1 HTPC går ner i viloläge! Funktionstangenterna är alltså i Fn-läge från fabrik och det går inte heller att ändra. Vill man stänga ett fönster eller program så är det alltså Alt+F4+Fn krångligt värre som gäller. För min del är det ingen deal-breaker men tillsammans med det faktum att pekplattan inte kan stängas av gör att det finns lite att fila på innan MS kan räkna med att kamma hem förstapriset.

Klicka på länken för lite unboxing-bilder av: Microsoft All-in-One Media Keyboard

+ Positivt
Funktionell design utan onödiga knappar som utmärker sig.
Lätt att hålla ren.

– Negativt
Inte så skön att skriva länge på.
Möjlighet att stänga av pekplattan saknas.
Tangenterna saknar bakgrundsbelysning.
Det går inte att trycka ned Alt+F4.

Kommentera

