It’s Alive!

Så var det dags att dra lite slangar också. Det ser kanske lite ”rörigt” ut, och det är det kanske också? Jag har kopplat enligt följade: Pump -> Rad1 -> Rad2 -> Rad3 -> Temp_Ut -> GPU -> CPU -> Temp_In ->Cistern. Avsikten är att kunna se temperatur på utgående kylvatten respektive returvatten. Därför fick det bli lite omständigt. Laing DDC-1PlusT borde dessutom klara detta utan några problem. Se så fint det är med vita slangar…

Köpte avjoniserat vatten på bensinmacken. Hade sedan tidigare ett par flaskor med antikorrosionsmedel Zalman ZM-G100 som jag köpte för någon tia när PC City lade ner verksamheten. Blandade enligt instruktionerna, startade igång tröskverket och hällde i häxbrygden. Det var dom fina vita slangarna det…

It’s Alive! Efter 24h gurglande i duschrummet och inte en droppe läckage vågade jag mig på att koppla in resten lite provisoriskt bara för att se om det fungerade – och det gjorde det. På första försöket dessutom. Ok, jag var tvungen att ställa SATA-kontrollern i AHCI-läge och placera CD-spelaren överst i uppstartsordningen för att kunna installera, men bortsett från det så… Inget (verkar) felkopplat heller, ingen lukt av kortslutna kablar, inget hjärtskärande tjut från moderkortet. Helt enkelt bara ett litet, litet surrande från pumpen. Helt enligt planerna 😀

Installerade Windows 7 Enterprise Edition 64-bit och Modern Warfare 2 på SSD:n temporärt i testsyfte och körde igång. Kollade lite på temperaturen då och då för vattnet och den översteg aldrig 32°C vare sig på ut- eller ingående retur. Installerade även GPU-Z och CPU-Z men glömde i all exhaltering notera några temperaturer. Det färdiga systemet ska bestyckas med en 120 GB SSD som systemdisk och installeras med Windows 7 Ultimate 64-bit. Beställs inom kort, om jag inte hinner ändra mig igen…

Sen ska systemet stresstestas ordentligt med Crysis. Det ska bli intressant att se om temperaturen kryper upp något. Spontant verkar det som om jag har lite överklockarmarginal. Vore roligt om jag fick behålla den så man kunde trycka upp CPU:n i åtminstone 3 GHz eller n’åt, vilket inte vore helt fel när man ändå har ett överklockningsmoderkort.

Lämna en kommentar